onsdag 4 april 2012

Irriterande design på sj.se

Jag är en backend kille och jobbar med sånt som ingen någonsin ser men jag ser till att web front utvecklarna har tillgång till det dom behöver. oftast så bryr jag mig inte så mycket om design men när jag träffar på dålig design så blir jag sur.

Jag var på beställde biljetter på sj.se. Rätt enkelt, ange datum och varifrån och sök. Det kommer en resultatlista och väljer betalar.
Det ska vara simpelt. Men ändå så lyckades jag störa mig en jäkla massa saker.

Först av allt, varför kan inte jag lägga till flera personer när jag väl hittat lämpliga tider? Det är ju ändå inte flygbiljetter jag handlar utan tågbiljetter som man borde relativt lätt verifiera om det finns en till plats eller inte.

När jag väl kommer till checkout så blir det lustigt.
Några saker är:
- Vems namn ska jag skriva under fältet "E-biljett för egen utskrift"? Den som betalar eller den som reser? Har det någon betydelse?
- Varför kan jag inte skriva telefonnummer i internationell format? Det är alltid lika förvirrande när en site försöker bestämma hur formatet ska se ut men användarna har ingen jävla aning. Varför kan jag inte mata in det internationell format och så validerar ni på er sida. Lätt som en plätt och jag slipper huvudvärk.
-För nästa punkt är sen att vad händer när man skriver fel? Ju, man kommer tillbaka och får ett felmeddelande om att telefonnumret är i fel format men fortfarande ingen info om hur det ska se ut. Smart som jag är so listar jag ut att det måste vara en nolla och utan internationella kod. Eller korkad som inte listar ut det innan. ja, det får ni väl fundera över.
-Det som också stör mig fruktansvärt mycket är att när jag får ett fel så försvinner all min kreditskortinfo som jag redan angett och jag måste mata in dessa igen! Seriöst, är det nån säkerhetsgrej? PCI certifiering som spökar eller bara dumhet?
Jag har redan skickat kreditkorts infot i en SSL anslutning till servern, vad spelar det för roll om ni skickar tillbaka det?
- En annan liten idiot sak är att som American Express användare måste jag ange adress och först frågas efter stad och därefter postnummer. Är det inte så att vi här i Sverige anger först postnummer och därefter kommun? Varför kan inte ni hålla samma format? Ska jag skriva Stockholm i stad? Som tur är jag tillräckligt smart för att fylla in rätt detaljer. Eller dum nog att ens ta åt mig.
-Liten detalj också om den lilla checkrutan brevid mailet om jag vill ha beställningsnumret via mail. Är det liksom inte självklart att jag vill ha det? Eller ska jag ta fram penna och papper och skriva ner det?

Men men, jag var på siten i 10 minuter och jag hittade alla ovanstående "felen". Undrar hur mycket mer man kan hitta?

Inga kommentarer: